11
dec
11

The Book of Unwritten Tales (PC)

nullNémet humor állítólag nem létezik, és ismerjük a szakállas viccet, miszerint “A német humor ezer éve” a világ legrövidebb könyvei közé tartozik. A német KING Art Games bűbájos fantasy-paródiája alapján azt mondom, ez az állítás ma már nem állja meg a helyét.

Az aprócska fejlesztőcsapat eredetileg 2009-ben német nyelven megjelent indie kalandjátékának idén októberben elkészült a nem is akármilyen nemzetközi verziója, így végre angol nyelven is élvezhető az igényes point and click kalandokra kiéhezett tömegek számára, akik azonban a gyenge hírverés miatt nem is igazán tudnak a létezéséről. Bár a komoly hiányosságaim miatt aligha számítok kalandjáték szakértőnek, de annyira azért ismerem a dörgést, hogy meg tudjam ítélni, a The Book of Unwritten Tales egy klasszikus szabályokat hűen követő, a régi Lucas Arts játékok nyomdokaiban járó, és a kb. 20 órás játékidejével ideális hosszúságú kaland.
nullA történetről legyen elég annyi, hogy egy többé-kevésbé szokványos fantasy világba csöppenve kell felkutatnunk egy hatalmas erejű varázstárgyat, hogy számos megpróbáltatás közepette megakadályozzuk annak rossz kezekbe kerülését. Az igazán érdekes az, hogy tesszük mindezt az öt fejezeten keresztül összesen négy karaktert irányítva, néha igazi csapatjátékosként akár hármuk között váltogatva. Egy meglehetősen alulöltözött, otthonról elkószált tündehercegnővel kezdünk, aki kiváncsiságból beleüti az orrát a halandók dolgaiba, nem sokkal utána egy kalandvágyó, örök optimista kis gnómmal folytatjuk, később pedig összehozza őket a sors egy gyáva, önző, szélhámos, szexista ember kalandorral és az ő rózsaszín… izéjével. Eleinte külön-külön irányítjuk őket, és nagyon tetszett, hogyan vált számukra egy kicsit fura, de azért átlagosnak mondható nap epikus kalanddá – a kis Wilbur egyszer meg is jegyzi, hogy igazán nem gondolta volna utazása rettentő messzinek tűnő kezdetén, milyen sokra fogja még vinni. Arra nem is számítottam, hogy eközben hőseinknél még némi jellemfejlődés is megfigyelhető lesz, pedig de.
nullBárkit is irányítunk épp a négyesfogatból, célszerű minden megnézhetőt megnézni (space!), minden felvehetőt felvenni, és mindenkivel beszélgetni. Általában az inventoryban gyűlő kacatokat kell valahol használni, esetleg kombinálni, vagy valamelyik társunknak átadni. A fejtörők többsége a bizarr szituációkhoz mérten jól felépített és logikus, de a játék második felében párszor előfordult, hogy tanácstalanul klikkelgettem ide-oda és próbáltam a legösszenemillőbb tárgyakat összepasszírozni, hátha történik valami. Ezt fokozta, ha a tárgylistám már dugig volt egy csomó cuccal, és ha némelyikeket össze is lehetett volna kombózni, a karakter nem volt rá hajlandó, amíg nem volt rá oka. Idővel rájöttem: ilyenkor vagy át kell menni egy másik töltési zónába, hogy aztán visszamenve valami scriptelt eseménynek legyek szemtanúja, vagy valamelyik NPC-nek lett újabb mondandója, és csak annak meghallgatása után tehettem meg, amit már magamtól is meg akartam tenni korábban. Azt hiszem, ennyit ki lehet bírni, ha már a pixelvadászattól megkíméltek. A klikkelgetést nagyritkán megszakító minijátékok jópofák voltak, és annak is örültem, amikor a történet egy pontján választhattam, kivel viszek végig egy szakaszt, amit a kiválasztott karakter képességeitől függően mindig kicsit másképp kellett végigcsinálni.
nullA szereplőkről eddig nem sok szót ejtettem, pedig a kis társaság mindegyik tagja a szívemhez nőtt. Wilbur Weathervanet a többi gnómmal ellentétben sosem érdekelték a masinák, ő világéletében mágiáról és mesés kalandokról álmodozott. Naivsága töretlen lelkesedéssel és tettvággyal párosul, és az sem kedvetleníti el, hogy eleinte mindenki lebecsüli a képességeit. Ivo, teljes nevén Ivodora Eleonora Clarissa tipikus tünde: szexi és arrogáns, de azért a helyén van a szíve, és minden tőle telhetőt megtesz a világ megmentése érdekében. Az öntelt és nagyszájú Nataniel “Nate” Bonnet kapitány a legkevésbé heroikus alkat, neki az egész hercehurcához semmi kedve, és csak azért segít Wilburéknek, mert megmentik egy nőstény ork karmaiból. Ivo ki nem állhatja, én viszont azokat a részeket élveztem leginkább, amikor ezt a kedvenc bárdomra emlékeztető büdös bunkót irányítottam, mert az egész negyedik fejezet elképesztő durva, és az idiotisztikus megnyilvánulásai csak még durvábbá teszik. Őt már tényleg csak a halandzsanyelven óbégató, hevesen gesztikuláló, és rém idétlenül mozgó Critter múlja felül, és itt egyetértek az RPS-es kritikát író John Walkerrel: Critter plüsit ide nekem most azonnal!
nullA minőségi kalandjáték az ügyes “púzlikon” és a meseszép kézzel rajzolt háttereken túl arról ismerszik meg, hogy a benne lévő rengeteg szöveget érdekessége vagy éppen humorossága miatt élvezettel olvassuk és hallgatjuk végig. Mivel nem játszottam a német verzióval, nem tudom, mennyivel jobb vagy viccesebb, de semmi kétségem afelől, hogy a nemzetközi verziót angol nyelvre átültető fordítócsapat jó munkát végzett. Szerencsére az angol és a német egyaránt germán nyelv és így eleve nem állnak túl távol egymástól, én pedig egyszer sem éreztem azt, hogy az angol fordítás suta lenne, csak annyi tűnt fel, hogy Ivo kicsit sokat használja a “feltehetőleg” szót (aztán ki tudja, lehet, hogy németül is sokat fújja). A fantasy-klisék kifigurázásán, a műfajra és más kaland- és szerepjátékokra tett utalásokon, a kocka poénokon és a kivételesen nem izzadságszagú “mi mind egy videójátékban vagyunk” kikacsintásokon én nagyon jól szórakoztam. Egyik kedvenc részem az, amikor Wilbur egy városi kocsmába besétálva találkozik két szerepjátékossal, akik egész nap egy “számítógép” előtt kuksolnak, és egy mágia és sárkányok nélküli kitalált világban kalandoznak, ahol nem szörnyektől, hanem a parkolóőrtől kell tartani. A munka nélkül maradt Halál, az érdekképviseleti szervezetbe tömörülő békés élőhalottak, vagy a metroszexuális paladin ezek után annyira talán nem is meglepőek, és én sem árulok el nagy titkot azzal, hogy egy épeszű alakkal sem fogunk találkozni.
nullA dumák és a flúgos figurák közel sem lennének ennyire imádnivalóak a zseniális angol szinkron nélkül. Wilburt egy walesi (!) színész szólaltatja meg, Ivo kifogástalan brit akcentussal csacsorászik, Nate pedig Ríviai Geralt idétlenebbik hangján égeti magát. A zenei aláfestés szintén nagyban hozzájárul a játék varázsához, elég csak belehallgatni az alább belinkelt artwork trailerbe és a concept artok nézegetése közben a fülünket is kényeztetni. A gyönyörű hátterek előtt mozgó, 3D-ben renderelt szereplők mozgásanimációja a kis költségvetés ellenére nagyon jól sikerült (erről Nate isteneket felbőszítő tánca győzött meg végérvényesen), legfeljebb azon érződik némi fapadosság, amikor a tárgyak használatakor a karakterek az üres kezüket lengetik, aztán a cucc egyszer csak megjelenik a helyén, de ennél nagyobb bajunk sose legyen.
A Lucasarts-féle klasszikusok pozícióját talán nem fenyegeti, de sok nálam hozzáértőbb ember szerint az utóbbi évek egyik legjobb kalandjátéka a The Book of Unwritten Tales, nekem pedig az egész hetemet nagyon feldobta, ezért jó szívvel tudom ajánlani minden kalandjáték-kedvelőnek.

Artwork trailer:

Ráadás OMG OMG:
Most októberben jelent meg Critter és Nate főszereplésével a The Book of Unwritten Tales: Die Vieh Chroniken (The Critter Chronicles) című előzmény, amelyből megtudjuk, hogyan kötöttek ők ketten életre szóló barátságot. A játék tavasszal érkezik angol nyelven is, én viszont garantáltan nem bírom ki addig, és úgyis kéne lassan egy nyelvvizsga, úgyhogy jelenleg kevéske némettudásomat latba vetve próbálkozom vele lelkesen.

Végre nem csak az motivál, hogy az összes Witcher könyvet kiadták németül.

Advertisements

31 Responses to “The Book of Unwritten Tales (PC)”


  1. december 15, 2011 - 9:42 de.

    Nekem ez a grafika már giccses 😀 (látszik, hogy a régi Lucasarts-nál vagyok leragadva). Viszont a videóban bemutatott artwörkök marha jól néznek ki, mennyivel egyedibb lett volna ha egy az egyben azokat teszik be háttérnek a játékba? : )

  2. 6 Manitu
    december 15, 2011 - 11:14 de.

    Érdekes módon egyből a The Bard’s Tale ugrott be amikor elkezdtem olvasni az irományt 🙂 Na majd egyszer.

    Offtoic: Már egy hónapja megjelent és még mindig semmi nyoma itt a Skyrimnek? O.o Azt ne mond, hogy még nem vetetted rá magad?

    • 7 siklara
      december 15, 2011 - 11:58 de.

      Az a röhej, hogy nekem meg sokáig nem esett le, miért van sokszor deja vum játék közben. 😀

      Ó dehogynem, már van is egy félkész postom arról, hogy miért untam rá igen hamar, nemsokára kipakolom. 🙂

  3. december 16, 2011 - 7:35 de.

    Mindenki a Skyrim-et tolja. Én már annak örülök ha valahol nem a Skyrim-ről posztolnak. Szerintem egyik résznél se volt ekkora felhajtás körülötte, úgy csinálnak mintha ez lenne az első RPG vagy nem tudom… Már most unom pedig szerintem még jó pár év amíg eljutok addig, hogy kipróbáljam, ha egyáltalán ki fogom. 🙂

    • december 16, 2011 - 10:26 de.

      Hogyne lett volna, amikor kijött a Morrowind, kábé az összes gamer újság levrovja, mentőöv, tippek-trükkök része azzal volt tele, plusz kapott végigjátszást, stb. Egyébként akár mint RPG, akár mint folytatás nézzük, a Skyrim egy tisztességes darab, pláne annak tekintetében, hogy mára a legtöbb nagy név abszolút ellaposodott. Hány olyan RPG, sőt egyáltalán hány olyan játék van, aminek az 5. részére azt lehet mondani, hogy igen, ebben még mindig meg van az amiért leültem a 2, vagy a 3 elé? Szvsz nem sok.

  4. 11 siklara
    december 16, 2011 - 1:03 du.

    @Wagner: ahogy nőtt a hype, úgy érdekelt egyre kevésbé a játék (Todd Howard hazugságai, stb.), aztán amikor már egy nappal a hivatalos megjelenés előtt mindenki tolta, mégis átragadt rám a tömeghisztéria és kipróbáltam. Végigjátszottam egy hétvégét, meg utána még elő-elővettem, de elég hamar kiábrándultam belőle. Péternek igaza van, nagyon jó folytatás lett, nem is egészen a játék hibája a dolog, én nem vagyok a sandbox műfaj híve.

    @szingalunga: nem, de rágugliztam és mindenféle német oldalon azt olvastam, hogy simán mennie kellene még a fostos integrált gma 950-es a videókarival is, úgyhogy lehet, hogy csak a laptopom trollkodott (meg nem is teljesen egyforma a laptopunk, egy próbát megérne a dolog). Rákérdezek a hivatalos fórumon, hátha tudnak mondani valami okosat, aztán ha legközelebb találkozunk, felhomályosítalak. : )

    • december 16, 2011 - 2:16 du.

      Én se játszok már vele annyit, mostanában 2-3 napokat is pihentetem, de ez így volt nálam már a Morrowindnál is. Na jó, ott azért tovább tartott, mert vagy 4-5 karaktert elcsesztem, mire rájöttem hogy kell játszani. =D

  5. 13 izriot
    december 16, 2011 - 10:05 du.

    tldr
    Én nagyon szeretem a point and click játékokat, de ez kurva szarnak néz ki képek alapján, olyan, mint egy gyerekeknek készült bugyuta gagyiság. Most nekem is van egy jobb gépem, úgyhogy felraktam pár nagyobb gépigényű játékot, kijátszottam a sanitariumot, jelenleg nyomom a nibiru – age of secrets-et és be van készítve a secret files of tunguska. Ja meg DS-en nyomom a Theresiat másodjára. Ezeket mind tudom ajánlani ehelyett.

    • december 18, 2011 - 6:20 de.

      ” Jobb gépem van, beizzítok rajta tízéves játékokat, és futnak mint atom!”
      Szerintem e jópofa trollkodási kísérlet után olvasd azért el a postot, amire kommenteltél. Megtudni belőle többek közt, hogy mi minden ellensúlyozza a grafikát.

      Amúgy a grafikát illetően csak annyi a hozzáfűznivalóm, hogy a gyerekes, CG rajzfilmekre hajazó kinézet kábé a 2000-es évek óta jellemző a műfajra. A meseszerű, elnagyolt, stb. figurák lettek a trendik részben amiatt, mert az ezredfordulónál áttértek a kézzel rajzolt hátterekről-figurákról a 3D környezetekre és karakterekre, és a korszak amúgy sok jó kalandjátékra, (pl. Grim Fandango, vagy Pychonauts) volt jellemző a technikai korlátok miatt kierőszakolt, stilizáltnak szánt kompromisszumos 3D grafika. A modern elkövetőkből sincs hiány, csak az ocsmányságra már nem mentség többé a technikai korlát. Kapásból a Telltale-féle játékok jutnak eszembe, konkrétan pl. vissza a jövőbe sorozatuk az, ahol szerintem különösen ortopéd külsővel verte meg a rezidens grafikus design-csapat a karaktereket és a világot.
      (Offolok még egy sort: A többi játékuk se tetszik, mert nemcsak rondák, de szellemesnek vagy viccesnek sem nevezhetőek. A sam and max sorozatuk elviselhető, viszont a Monkey Island sorozat szerintem véget ért a 3. résszel. A folytatásokra ránézni se lehet régi rajongóként.)

      A címben emlegetett játékról sajna nem tudok sokat nyilatkozni (grafikailag szerintem üti az amúgy nem túl magas mércét), ugyanis minden személyes benyomásom kimerül abban, hogy egy bug miatt egy idő után csak egy lebegő fej benne az ember. (Hiányoltam is a cikkből, több lebegő fejet!)

      Amúgy nem azért vagyok fent reggel hétkor, mert skyrimeztem, becsszó.

  6. 15 izriot
    december 18, 2011 - 2:13 du.

    Tudom, számodra nehéz elképzelni, hogy egy 933MHz-es laptopon már szinte semmi nem fut el, mert gyaníton neked utóljára mikor volt ilyen géped. Nekem sajnos a lakás vásárlás, tanulmányaim, meg pár ilyen apróság előrébbvaló volt, mint a gépépítés. Te is tudod, hogy ez a gép is azért lett, mert minden elromlott és a melót azonnal meg kellett csinálni, nem azért, hogy a legújabb csillivili fantasy RPG kijátszása elvehessen az életemből 3 hónapot. De ha már így alakult, akkor igen, felraktam azokat a rettentő régi játékokat, amik még grafikailag is túlszárnyalják a postoltat.
    Azt nyílván sejtitek, hogy közel sem vagyok akkora játékbuzi, mint ezen a fórumon bárki, nem szoktam a játékhíreket napi ötször nézni, hogy van-e valami újdonság, amivel még nem játszottam, úgyhogy fingom sincs mi a trendi a műfajt illetően, de igazából nem is nagyon érdekel. Nem, nem fogom elolvasni, mert kurva hosszú és az sem érdekel mióta divat az ilyen gagyi grafika, nekem elegendőek a képeket megnéznem ahhoz, hogy levonjam a következtetést; ez egy szar játék és nem fog tetszeni.
    Amúgy nem hiszem, hogy tényleg ez volna a jellemző a műfajra, mert szoktam olvasgatni az adventure lantern oldalt és nem ilyen grafikai játékokkal van tele, 2012 Q1-re jósolják pl. az Asylum c. játékot is (remélélem elég új neked), ami egy egész jó kézzel rajzolt horror lesz.

  7. 16 siklara
    december 18, 2011 - 2:37 du.

    Jól van, jól van, nem kell megölni egymást!
    Izriot: Elhiszem, hogy neked nem jön be, de ezen nincs is mit csodálkozni, a régi Resident Evileket leszámítva ritkán vág egybe az ízlésünk játékok terén, és neked trailer alapján a Witcher 2 is buzis JRPG klón, mert Geralt haja fehér, akárcsak Sephirothnak, nekem meg az év játéka. 😀 Egyébként én sem elsősorban a grafikája miatt cuppantam rá a TBoUT-re, de a hátterek szvsz teljesen rendben vannak, a karakterek meg kinéznek úgy, ahogy, nekem igazából velük sem volt bajom.
    A felsoroltak közül a Nibiru – Age of Secretset hírből ismerem, egyik barátnőm végigvitte és óva intett tőle, mondván, hogy a fejtörők egy része az az idegesítően illogikus és értelmetlen fajta, ami jó időre elveszi a kedved a kalandjátékoktól.

    Ízlések és pofonok, mindenesetre kicsit végletesnek és agresszívnak tartom a “képek alapján kurvaszar” hozzáállásodat, vagy hogy lejátékbuziztál mindenkit. Ember, hidd el, én is teszem a dolgom (persze nyilván nem vagyok annyira túlterhelve, mint te mostanában, ez tény), foglalkozok más dolgokkal is, nem a játékhírek figyelgetésével töltöm az egész napot, gépet átlag 6 évente cserélek, egyébként meg hadd döntsem má el, melyik az a hobbim, amiről a legszívesebben írok. Neked nem kell elolvasni, de akkor legalább ne gyere ezekkel a baromi konstruktív hozzászólásokkal.

    Zaizen: köszi, hogy a védelmemre keltél. : )

  8. 17 izriot
    december 18, 2011 - 3:22 du.

    Az utolsó komment ZJ-nek ment, úgyhogy nem kell nagyon magadra venni, de ezek után elhiheted, tényleg nem fogok javasolni semmi jó játékot és a sötétben hagyok mindenkit : P

    • december 18, 2011 - 9:00 du.

      Nem kell megsértődni. A kommented nem volt konstruktív megindokolt kritika, szembement a beszélgetéssel, és öncélúan provokatív volt, gy.k. trollkodtál egyet a barátod blogján. Gondoltam emlékeztetlek erre. Én se vagyok jobb, mert zsigerből oltottalak vissza azonnal, mégis muszáj volt leírnom, hogy ha már veszed a fáradtságot és odaírsz valami topicba egy esetleges csúnyát, minimum a postot illendő elolvasni előtte.

      Amúgy részemről nincs harag, nevezhetsz akárminek.

      • 19 izriot
        december 18, 2011 - 9:58 du.

        Oh wow, az ember már a véleményét sem mondhatja el, ha az nem egy konstruktív, megindokolt kritika, anélkül, hogy trollnak neveznék miatta.
        Részemről sincs… kaptál eleget te is.

  9. december 18, 2011 - 4:53 du.

    A játékra nem sok mindent tudok mondani, sohase voltam nagy fanja az adventure műfajnak, utoljára a The Void-hoz volt szerencsém, az eléggé bejött. A grafika nekem kissé csicsás, de nem rossz, sőt a fényekkel, árnyékokkal ránézésre egész jól bánik.

    Képek alapján megítélni semmit se szabad, vagyis lehet, csak kritizálni nem érdemes. Én elég sokszor kritizálok dolgokat, pláne animu témában, de látatlanul semmit se oltok le.

    Geraltnak amúgy mi köze Sephirothoz? =D

  10. 21 izriot
    december 18, 2011 - 6:14 du.

    Speciel egyiket sem ismerem, arra a buzi játékra kb annyi megjegyzésem volt, hogy a főszereplő akár ki is írhatná a homlokára, hogy “esténként százszor fésülöm a hajamat”. Adva volt ez a drabális nagy kigyúrt állat egy olyan gyönyörű, szépen ápolt szőke frizurával, amit egy barbie baba is megirigyelne. És mindez egy harcoson. Hát mi ez, ha nem egy kő buzi? Tökéletes yaoi fanfiction alapanyag.

  11. december 18, 2011 - 7:22 du.

    Nos mivel feltételezem nem játszottál a játékkal, ezért nem is tudhatod, hogy Geralt bizony akárhogy is áll a frizurája, a nőket szereti, nagyon is. =) Ennyi erővel Son Goku is buzi kéne hogy legyen, mert csupa izom és mindig szögegyenes áll a tüskehaja, ami powerupnál automatán ki is szőkül, mégis az animében felesége és gyerekei lesznek.

    Vannak karakterek akiket én se nézek sokba, mint teszem azt Dante, mert amit ő levág a 3. rész introjában, na annál buzisabbat ritkán látni, de még neki is adtam kábé 15 percet, lenyomtam azt a lila kaszás lich utánzatot, aztán uninstall.

  12. 23 izriot
    december 18, 2011 - 8:26 du.

    Son Goku elég rossz példa, mert ahogy te is mondtad tüsi haja van, ami inkább egy punkra emlékeztet, mint egy buzira.
    Ja, azzal a játékkal én is játszottam, de amikor a kaszást már ötödjére sem tudtam legyőzni meguntam. Abban is elég röhejes volt a főszereplő.

  13. december 18, 2011 - 8:44 du.

    Punkoknak inkább tarajuk van, de mindegy, szvsz Gerald hajával sincs semmi gond. Nekem most a Skyrimben például félhosszú hajú, kis kecskeszakállas karakterem van, még a Dragon Age 2-ben például tarkopasz Hitmanre hajazó tagot csináltam.

    Danténál kábé a 3. rész volt az, amikor kibukott, mi is lenne a célja a Capcomnak ezzel a fehér hajú, pallosos, Alucardra hajazó duál pisztollyal lövöldöző random bishi helyettessel. Az, hogy megcsinálják a saját nagy dumás machojukat. A karakter jelleme ugyan az akarna lenni, mint Duke Nukem, csak rohadt erőltetett.

  14. december 30, 2011 - 12:09 de.

    Kipróbálnám, ha lenne videokártya a gépemben! 😀

  15. 28 siklara
    január 9, 2012 - 12:22 du.

    Mi az, hogy nincs létjogosultsága?? Áhh, te tudod, amúgy egy PS3 nekem is jól jönne. 😀


Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s


Oldalak


%d blogger ezt kedveli: