28
Júl
09

Resident Evil 4 (PC)

undefined
Ha videójátékokról van szó, a túlélés az egyik kedvenc elfoglaltságom, így tavaly épp ideje volt már beszereznem a Resident Evil legújabb PC-re megjelent részét, pláne hogy jó ideje 3000 Ft-os emberbarát áron is kapható. Már a játék megjelenésekor olvastam, hogy ennél szörnyebb PC-s portot a Föld még nem hordott a hátán, ehhez képest ha a portolás szempontjából nem is, de minden más tekintetben pozitívan csalódtam. NAGYON pozitívan.
Bár mikor e sorokat írom, már kb. negyedszerre viszem végig a játékot, még mindig nem hoztam ki belőle mindent, pedig a PC verzió is tartalmazza az összes elérhető extra tartalmat (ezekről később). Közben kijött a Resident Evil 5 és ősszel érkezik PC-re is, amitől én még mindig idegenkedek, mert egyrészt Weskeren kívül nem igazán hoz lázba egyik karakter sem, illetve a fertőzött feketék fényes nappal történő hentelése is elég meredeken hangzik. A 4. részről már tavaly meg akartam emlékezni, de mivel nem tettem, most pótlom mulasztásom, ha már ilyen jól elszórakoztatott eseménytelenebb nyári napjaimon. Előrebocsátom, hogy bár a 2007 tavaszán megjelent PC-s verzió portolása köztudottan katasztrofális, az ezzel kapcsolatos hisztijeimet és javaslataimat majd előadom egy másik bejegyzésben, mivel úgyis a rajongói módosításokkal erősen feltuningolt és ezáltal teljesen élvezhető játékot tolom.

Photobucket Photobucket Photobucket

Hat év telt el…

A főhős Leon S. Kennedy, akit a sorozat rajongóinak nyilván nem kell bemutatni. 1998-ban az akkor még zöldfülű rendőrsrác alaposan beletenyerelt a lecsóba, hiszen első munkanapját a Raccoon City Rendőrség kötelékében zombik és egyéb szörnyek elől menekülve töltötte, miközben igyekezett az Umbrella Corp. laboratóriumából kijutó, a lakosságot “zombizáló” G-vírus pusztításának gátat vetni. Végeredményben teljes Raccoon City megsemmisült, az egyesült államok elnöke ugyanis jobbnak látta eltörölni a helyet a föld színéről a további fertőződések elkerülése végett. A zombihordák és a T-vírussal beoltott mutánsok támadását túlélő Leonnak felfigyeltek a képességeire, így 2004-ben, a jelen történet kezdetekor már az elnöki család biztonságáért felelős különleges ügynök. Támadhat némi deja vunk, hiszen most is alighogy munkába áll, már az első napján rohanhat egy Isten háta mögötti spanyol falucskába megmenteni az elnök elrabolt lányát. Pech…
Leont a policia két nem túl barátságos tisztje csak a falu határáig hajlandó elvinni. Ha ez nem lenne gyanús, elég benyitnunk az első házba és érdeklődni a nem annyira kedves arcú és angolul nem beszélő bácsitól, hogy esetleg nem tud-e valamit a neki fényképen megmutatott Ashley Graham hollétéről. Miután hőbörög egy sort, majd baltát applikálna Leon bucijába, kénytelenek vagyunk megölni. Ezen a ponton alighanem Leonnak is deja vuje támad és kicsit megilletődötten közli első észrevételét:

undefined

Bezony, egy Resident Evil zombik nélkül; sok rajongó már itt teljesen kiborult, pedig ennyi vérfrissítés már nem ártott a sorozatnak. A csoszogós-botladozós zombik helyett ellenfeleink jelentős részét eszement emberek teszik ki. A falucska főterét a rendőrség egy felnyársalt tagja ékesíti, a helyiek pedig úgy dolgoskodnak körülötte, mintha ez a világ legtermészetesebb dolga lenne. Koszosak, büdösek és kérdés nélkül támadnak. Ha eddig nem, ekkor már biztos tudatosul a játékosban, hogy ezek tényleg nem zombik… Nagyon jönnek, támadnak, egy golyó csak a legritkább esetben teríti le őket, és ha elkapják Leon grabancát, akár dühödt gorilla módjára is képesek földhöz csapni szegényt. Fegyverzetük csupa hétköznapi eszköz: konyhakés, sarló, vasvilla, balta… Az intelligenciájuk nehézségi fokozattól függően jobb vagy rosszabb, de egymásra nem nagyon vannak tekintettel, így ha az egyikük úgy dönt, hogy balta helyett inkább dinamittal dobálózna, érdemes odacsalni a többieket is. A kérődző tehenekre emlékeztető zombibőgésről is kénytelenek leszünk lemondani, helyette spanyol szítokszavakat tanulhatunk a vérünkre szomjazó jóemberektől.
Adam Warren zseniális szösszenete egyébként nagyon találóan parodizálja a változtatásoktól elzárkózó “zombipárti” fanok felháborodottságát egy zombi szemszögéből.

undefined
Ebben a cudar világban már zombinak lenni se kifizetődő…

Alien invasion

Felmerül a kérdés, hogy ha nem zombikkal állunk szemben, akkor mégis mikkel?
A helyi szekta vezetője, Osmund Saddler a világuralomnál nem adja lejjebb, így a Silent Hill 3-hoz kicsit hasonlóan itt is arról van szó, hogy egy fanatikus elmebeteg újra akarja teremteni a világot a saját szájíze szerint. Az elnök lányát azért raboltatta el, hogy egy parazitát, az ún. Plagast a testébe fecskendezze, és miután az szép nagyra nőtt benne, Saddler az élősködő segítségével átvegye az irányítást a lány fölött. Hazaküldené Amerikába apuhoz, hogy őt és másokat is megfertőzzön, kitörjön a pánik és a világ vezető hatalma tehetetlenül essen el, majd utána az összes többi. A történet első nekifutásra elég gáz, de a későbbiekben még tartogat pár érdekes csavart. A falu lakossága természetesen fertőzött és Saddler minden parancsát követi, így azt is, hogy a behatolókat szó nélkül felkoncolják. Saddler hívei mellett Leon ellen van a helyi élővilág (farkasok, óriásbogarak, tavi szörny…), mindenféle laborban kifejlesztett, emberre már alig emlékeztető borzalom, és persze a különösen gyomorforgató főellenségek is.

undefined

A játék történetileg hat fejezetből áll és három fő helyszínre osztható: a falu és környéke, a Salazar család kastélya, és a közeli sziget. Ezen helyszínek bebarangolása közben sok segítőnk nem akad. Eleinte csak a nőcsábász Luis Serára számíthatunk, akit Leon a faluban, az egyik parasztházban talál EGY SZEKRÉNYBEN. Később váratlanul felbukkan Ada Wong, aki továbbra is elég érdekesen fejezi ki Leon iránti érzelmeit, holott teljesen nyilvánvaló, hogy szegény fickó hat év alatt sem tudta kiverni a fejéből. Rajtuk kívül még egy Mike nevű fickó nyújt majd egy rövidebb ideig igen jelentős tűztámogatást.

Photobucket Photobucket Photobucket

“De megnőttél, fiam!”

A másik szembetűnő változás az igen jól kidolgozott harcrendszer és az interaktív környezet. Leon a termetét tekintve igencsak megférfiasodott a második rész óta (de szerencsére néhány számmal kisebb a RE5-ös felpumpált tenyészhím Chrisnél), aminek hála nem csak jól állja a sarat, hanem akár verekedni is hajlandó. A megfelelő testrészekre precíz lövéseket leadva a megtántorodott jóembereket lehet lökdösni, felrúgni, átdobni, ha pedig földre kerültek, késsel megsimizni, hogy fölöslegesen ne pazaroljuk a lőszert. Ezen kívül be lehet menekülni a házakba, az ajtót-ablakot szekrénnyel vagy komóddal eltorlaszolni, felspurizni a tetőre és onnan lövöldözni, felrobbantható hordókat és egyebeket felrobbantani, falnak támasztott létrákat a rajta mászó jóemberekkel együtt feldönteni vagy felrúgni, lakatot lerúgni és ajtót berúgni, kb. akármilyen magasból sérülés nélkül leugrani, zárt ablakon ki- és beugrani stb.

undefined
És ha már itt tartunk, létrát is csak módjával…

A játék elég lineáris, így eltévedni nem nagyon lehet, és a térkép mindig világosan jelzi, hová kell épp eljutni, ezen kívül Hunnigan kollegina a MGS játékokból erősen ismerős módon rádiókapcsolatban áll velünk, bár többnyire csak rossz híreket, vagy egyértelmű dolgokat közöl. Legjobb húzása, amikor az első tucat agrármunkás legyűrése után küldi át a ps2-es irányítást ismertető playing manualt, holott addigra szerencsétlen játékosnak már valamelyest bele kellett tanulnia a játékba, hogy életben maradjon. Irányítás… Erről is sírok majd máshol, nekem mindenesetre meglepően kézreálló volt pár nap után a RE2 billentyűkiosztásával, bár nem mondom, hogy az elején nem kaptam frászt tőle. Szokni kell, vagy venni egy kontrollert, mert a kurzornyilakkal célzás tényleg szívás néha, bár PS2-n kb. ugyanilyen nehézkes, szóval nem értem, mit hivatkozik mindenki a konzolra. Talán a Wii verzió lehet a legemészthetőbb.

Photobucket Photobucket Photobucket

WHADAYA BAAYIN’?

Újdonság a játékban A KERESKEDŐ (SZIGORÚAN CAPSLOCKKAL), akinél nemcsak új fegyvereket és azok kiegészítőit, nagyobb tatyót, néha medikitet és hasonlókat lehet venni, de a megvett fegyvereket fejleszthetjük is. És hogy mégis miből vásárlunk nála? A leölt ellenfeleknél és a szétvert ládákban vagy hordókban gyakran találunk pénzt, ezen kívül ráérős időnkben kincsvadászkodhatunk is. Utóbbihoz maga a KERESKEDŐ árul kincskereső térképet, ami jelöli az összeszedhető értékes motyók helyét, amiket aztán eladhatunk neki. Jó kérdés persze, hogy ha tudja ő is, hol vannak, minek Leont csicskáztatja a begyűjtésükkel és veszi meg tőle aztán mindet jó pénzért; nyilván csak egy kis társaságra vágyik ezen a nyomasztó helyen…

undefined
*sniff sniff* Aaaah, I’ll buy it at a high price…

Érdekes egyébként, hogy lőszert vagy gránátot baromira nem árul, mert úgy alighanem túl könnyű lett volna a játék, így viszont minden shotgunos ámokfutás után lelkiismeretfurdalásom van. Igaz, a helyszíneken előre elhelyezett cumó mellett még az ellenfelek is véletlenszerűen eldobálnak mindenfélét. Fegyverek vannak szép számmal, pláne ha hozzávesszük a listához a végigjátszás után unlockolható csúzlikat is. Kedvencem a pump action shotgun és a mesterlövészpuska, de a gránátok is nagyon hasznosak. A kés olyannyira alapfegyver, hogy ha akarnánk se tudnánk megszabadulni tőle. Nem kell minden használatkor Leon kezébe adni, hanem a késelős gomb nyomkodására már elő is rántja a tokjából, ami nekem határozottan tetszett.
A gyűjtögetési kényszerünket a faluban élhetjük ki leginkább, hiszen ha épp nem találunk gyógynövényt, a pajta mellett megvárhatjuk, míg valamelyik tyúk tojik egy tojást, de Leonnak nincs ellenére a nyers hal sem. Telepakolhatjuk az inventoryt NYERS HALLAL, aminek az elejtése persze nem horgászbottal történik, neeeem… Leon MEGKÉSELI őket. Már csak azt sajnáltam, hogy a tojással ellentétben a halat nem lehet fegyverként bevetni, pedig egy méretesebb és még fickándozó harcsával tök jól pofán lehetne vágni bárkit, a gatyába ejtésről nem is beszélve. Érdemes a varjakat is irtani és a fákról a fészkeket lelövöldözni, szinte mindig rejtegetnek valami kincset.

nullTojás van nálam és nem félek használni.

A változatosság gyönyörködtet

A sokféle ránk törő rémségről már volt szó, de számítsunk motorcsónakázásra, libegőzésre, bányavasutazásra és még pár jármű használatára, akadnak jópofa fejtörők és minijátékok, a főellenségekkel való összecsapások és a jól kigondolt stratégiát igénylő húzósabb termek irtó élvezetesek, és még hosszan folytathatnám. Az egyik legjópofább újítás az újabb Tomb Raiderekhez hasonló, de azoknál kicsit összetettebb interaktív mozik bevezetése, legyen az quick-time event, vagy átvezető videó lehetséges bad enddel:

A játék normal fokozaton nem túl nehéz, de azért akad pár igen izzasztó helyszín és olyan ellenfelek, akikkel sokat fogunk szívni. A klasszikus horrorelemek helyett inkább az ocsmányságok megfelelő helyen és időben történő adagolásával törekedtek arra a készítők, hogy a korábbi részekhez képest jóval akciódúsabb RE4-ben se csak henteljünk, hanem néha komolyan berezeljünk. Hát én kérem, be is rezeltem párszor elég rendesen; a legparásabb helyszín számomra Salazar kertje volt a sövény mögül váratlanul előugró mutáns farkasokkal, de a csatorna a savat köpő láthatatlan óriásbogarakkal szintén egy rémálom.
A mentés továbbra is írógéppel történik, de már nem kell hozzá tintaszalagot gyűjtögetni, és ezen felül van egy checkpoint rendszer is, vagyis ha meghalsz, a legközelebbi töltési zónához kerülsz vissza. Ezzel lehet trükközni, magyarán ha sikerült egy nehezebb rész, de épp nincs írógép a közelben, elég kisétálni egy olyan ajtón, aminél tölt a játék, majd visszajönni.

undefined
Józsinak leesett az álla, mert ő sem akarta elhinni, hogy MÉG MINDIG írógéppel kell menteni…

A játék szavatosságával abszolúte nincs gond, szerintem az eddigi leghosszabb rész (a RE5-ről nem tudok nyilatkozni), kb. 22 óra tiszta játékidő első nekifutásra, plusz az extrák, melyek egy része csak a PC és a PS2 verzióban szerepel:
– új fegyverek
– új szerkók Leonnak és Ashleynek (némelyik kihat a játékmenetre!)
– Mercenaries (időre hentelés unlockolható karakterekkel)
– Separate Ways (végigjátszás Adával, új helyszínek & videók!)
– Assignment Ada (rövid szösszenet megint csak Adával)
– mozi böngésző

Photobucket Photobucket Photobucket

Ada nem rossz játszható karakter, vannak saját mozdulatai, még tűsarkúban is valamivel gyorsabban fut Leonnál, és nekem gyengébbnek se igazán tűnt, talán csak törékenyebb (nem bírja, ha arcon dobják baltával…). A vele játszható történetekben a megbízójaként Wesker is felbukkan párszor, aki mellesleg Adával, Krauserrel és Hunkkal együtt unlockolható a Mercenaries minijátékban. Adával egy komoly bajom van, neki nincs kése. :/ Arról, hogy csak erotikus, mélyen búgó hangon képes kommunikálni, aláírás helyett rúzsos csóknyomokkal látja el a leveleit, és sportot űz Leon szivatásából, most inkább ne beszéljünk.

undefined

A másik nőnemű főszereplő, Ashley megmentése állandó feladatunk lesz a játék legvégéig, mert hála a jó égnek folyton újra elrabolják, mi meg ugyan loholhatunk utána, de legalább addig se kell vigyázni rá. Ő sajnos harcolni egyáltalán nem tud, ellenben szeret visítozni és lábatlankodni, vagy megadóan hagyni magát elcipelni, ami azonnali game overhez vezet. Adhatunk neki utasításokat, néha meg nagy konténerekbe is beparancsolhatjuk, hogy ott elbújva várja ki a durvább harcok végét. Azért minimális intelligenciát kaphatott volna, hogy ha valaki épp felé tart, legalább menjen kicsit arrébb ahelyett, hogy a földre kuporodva reszket, mint egy halálra rémült csivava. Egyszer őt is irányíthatjuk és akkor meglepően önállónak bizonyul, pedig máskor még a létráról sem hajlandó lemászni, inkább az alant álló Leon erős karjaiba veti magát (bár speciel ezt megértem). Borzasztóan sablonos cicababa, aki elsősorban arra lett kitalálva, hogy a férfi játékosok is nézhessenek valakit, ha már Ada továbbra is folyton faképnél hagyja Leont. Néha azért Ashley is jó valamire, pl. ha egy ajtó csak két egymástól távoli kar egyidejű lehúzásával nyitható ki. Persze a legtöbb ilyen közös mutatvány eléggé erőltetett ahhoz, hogy rossz viccnek hasson.

Photobucket Photobucket Photobucket

Ha már rossz viccek, a rajongóknak nem újdonság, hogy a Resident Evil játékok párbeszédei meglehetősen sajátosak szoktak lenni, elég, ha csak a klasszikussá vált Barry-féle Jill sandwichre és hasonló gyöngyszemekre gondolunk. Szegény RE karakterek próbálnak nagyon szellemes szövegeket nyomatni, de ezek a legtöbb annyira idétlen, hogy szállóige lesz. A kritikusok kedvelt vitatémája, hogy vajon a japán játékoknak ennyire égő szövegeket írnak, vagy így próbálnak a rettegve túlélésbe egy kis humort csempészni. Szerintem is-is, de többnyire egyértelműen humorosnak szánják. Ilyen tekintetben egyébként nálam a RE4 viszi a prímet, Leon egyik-másik tökösnek szánt beszólását egyszerűen nem lehet vinnyogva röhögés nélkül befogadni, az új hangja, Paul Mercier pedig nagyon jól játssza az önbizalomtúltengéses alfahímet. Egyik tőmondatát még a főgonosz Saddler is kiröhögte, a 4chan pedig mémet csinált belőle:


undefined
Témába vágó vicces blogbejegyzés (klikk!)

Végszóként maradjunk annyiban, hogy a Resident Evil 4-nek semmi oka a szégyenre, mert játékélmény szempontjából a sorozat egyik legjobb része, és ezt úgy mondom, hogy a Resident Evil rajongóinak többségéhez hasonlóan nekem is a második rész a kedvencem, és csak az ördög tudja, hányszor vittem végig. A RE4-ben ugyan nincsenek zombik, alig vannak fejtörők, de van helyettük annyi minden más! Persze mind hangulat, mind játékmenet szempontjából nagyon különbözik a “klasszikus” Resident Evil játékoktól, de a Capcom se tolhatja ugyanazt sokadszorra is a játékos arcába. Nekem nagyon bejöttek az újítások, ennél már csak az lenne mesésebb, ha ilyesmi grafikával és játékmenettel csinálnának egy RE2 remaket! 😀

PC trailer:

További képözön:

Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket


3 Responses to “Resident Evil 4 (PC)”


  1. 1 izriot
    augusztus 6, 2009 - 12:25 du.

    Valamikor elkezdtem PS2n, de miután ezredjére is meghaltam az első 5 percben, úgy döntöttem inkább majd máskor… : )

  2. augusztus 6, 2009 - 12:47 du.

    Sajnos, mint a többi rész, ez se tudott meggyőzni. Elszórakoztam egy darabig, de inkább hagytam az egészet a csudába.

  3. 3 siklara
    augusztus 6, 2009 - 12:49 du.

    izriot: Hát ja, picit nehézkesen indul, PC-n hasonló tapasztalataim voltak első próbálkozásokkor a falu főterén. Párszor fölkoncoltak, mire ráéreztem. 😀
    PS2-n meglepően jól ment, mikor próbálkoztam nemrég, de csak mert már ismerem a játékot.

    baluzz: Megértem, ízlések és pofonok. Nekem már az előző részek is borzasztóan bejöttek, ez meg ugyan tök más, de szintén nagyon sokáig lekötött.
    Csak úgy kiváncsiságból, mi a kedvenc játékod, vagy mik jöttek be eddig nagyon?
    Közben eszembe jutott hogy párszor már jártam korábban a blogodon és Persona ill. mindenféle jrpg bejegyzés rémlik. 😀


Comments are currently closed.

Oldalak


%d blogger ezt kedveli: