08
feb
09

Tuomiokirkko – Helsinki jelképe

undefined
Ha beírjuk a gugliba, hogy Helsinki, a képek jelentős hányadán felfedezhető a szenátus téri lutheránus székesegyház, általánosabb nevén a Nagytemplom (Suurikirkko). A templomot és a teret díszítő többi neoklasszicista stílusú épületet (köztük a Helsinki Egyetem főépületét) bizonyos Carl Ludvig Engel tervezte. Mivel a katedrális eredetileg I. Miklós orosz cár – 1825-től finn nagyherceg – tiszteletére épült, 1917-ig, Finnország függetlenségéig, Szent Miklós templomnak hívták, és eredetileg a cár főkormányzói hivatalának szánták. A főkupola mellett van négy kisebb kupolája is, a tetőn ízlésesen elszórva ácsorog a 12 apostol, lépcsőin pedig jobb időben egyetemisták szoktak ücsörögni, az egyetem belvárosi campusa ugyanis a tértől egy köpésre van. A templom előtt áll a finneknek is igen kedves II. Miklós “minden oroszok cárja” kikőtő felé néző szobra, a katedrálissal szemben pedig az egykori szenátusi épület, amiről a tér a nevét kapta (a cári időkben a szenátus innen irányította a Finn Nagyhercegség életét). A tágas tér és a nagytemplom nyugodtan nevezhető a város legnépszerűbb turisztikai látványosságának, így aztán nem meglepő, hogy első itt töltött napjaim alatt én is felkerestem, no nem mintha azóta nem vinne erre az utam minimum hetente kétszer.
Tipp: itt a téren a templommal szemben található egy tourist info iroda, ahol egyrészt össze lehet szedni egy csomó hasznos papírost a városban zajló eseményekről, másrészt lehet mindenféle kérdésekkel bombázni az itt dolgozó néniket-bácsikat.
Még január 11-én vasárnap úgy alakult, hogy néhány szomszédban lakó lánnyal összebeszéltünk, hogy kéne egyet tekeregni a belvárosban. Először felültünk a (Tipp!) 3T villamosra, ami gyakorlatilag olyan, mint nálunk otthon a 2-es villamos a Dunaparton, csak még olyanabb. Egy 8-as alakú pályát leírva elmegy Helsinki összes nagyobb nevezetesége mellett és az útvonalához van angol ás német nyelvű infófüzetecske is, ami leírja, hogy épp mit látsz. Mi mentünk vele egy kört (kb. 45 perc), aztán a kikötőnél lepattantunk és onnan sétáltunk be a Sofiankatun át a Szenátus térre.

Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket

A déli kikötő egy jó hely, szombaton van piac, ahol lehet venni mindenféle méregdrága finomságot és külföldieknek árult szebbnél szebb sapekokat, sálakat, kesztyűket, vagy éppen Suomis (Finnország finnül) pólókat, plüssöket és egyéb jópofa vackokat. Persze ha úgy döntenék, hogy minden kedves ismerősömnek itt akarok ajándékot venni, azzal alighanem éhhalálra ítélném magam. Beljebb a városban egyébként van olcsó piac is, de még nem csekkoltam le, mert igyekszem kerülni a költekezős szituációkat. A kikötőből megy komp Suomenlinna szigetére, Stockholmba, Tallinba, és még ki tudja hova. Persze nem ez a város egyetlen kikötője, mert van északi és nyugati kikötő is, de a három közül a legjelentősebb.

Photobucket Photobucket Photobucket

A kikötőből a Szenátus térre vezető Sofiankatu egy helyes kis bevásárlóutca, de nem az egyetlen és közel sem a legnagyobb. Ettől függetlenül estefelé nagyon hangulatos a jópofa világításával, és itt található a Helsinki városi múzeum, ami bárki számára ingyenesen látogatható (becsüljük meg az ilyesmit ebben az átkozottul drága városban!!). A harmadik képen az átsuhanó szellemalak mögött a Helsinki egyetem főépületének szebbik és régebbi fele csodálható meg, van ugyanis egy másik, kevésbé impozáns bejárata is. A főépület régi épületrészének a belseje sem csúnya, úgyhogy ha már heti kétszer úgyis ott sínylődök Elementary Finnish kurzuson, majd csinálok pár beltéri fotót, hogy a majdani egyetemnek szentelt bejegyzésnél is legyen mit mutogatnom. A kékes megvilágítás nem hétköznapi, ugyanis…
“The historic buildings surrounding Helsinki’s Senate Square are transformed through a temporary lighting installation and sound show, Season of Light at Senate Square, provided each year by a different Finnish artist. The Season of Light at Senate Square takes place every half hour and creates dramatic shapes and sharp contrasts. It is an unconventional way to appreciate the square’s neo-classical architecture. In 2008, lighting designer Mikki Kunttu works his magic for the Season of Light at Senate Square. Wrap up warm and come admire Helsinki’s iconic plaza.”
(SAUCE: whatsonwhen.com)
Szóval ezt a “Season of Light at Senate Square” rendezvényt sikerült még a legutolsó alkalommal elcsípnünk, és mivel a fényjáték mellett zeneszóval is gondoskodtak a népek előcsalogatásáról, Helsinki város honlapján ugyanez az esemény “The Sound of the Senate Square” néven szerepel a hírek között. A két zeneszerző Harri Viitanen és Jyrki Alakuijala, de őszintén szólva nem hiszem, hogy ez bárkinek is túl sokat mondana. Az alábbi képek egy része nem lett az igazi, de azért remélhetőleg valamennyire átjön róluk, hogy ez az újév és jan. 11. között minden fél órában végignézhető műsor a zene ritmusát követő szín- és fényerősségváltásokkal piszkosul látványos volt.

Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket

Amikor épp nem volt fényjáték és zenebona, olyankor túlvilági kék fényben úszott az épület, amibe természetesen be is mentünk, tekintve, hogy az sem kerül semmibe. A benti fotók nem igazán sikerültek, de igazság szerint úgysincs nagyon mit nézni, mert belül elég csupasz és puritán a hely. Azért a turistáknak elhelyezett asztalka az 5 eurós, ízléstelen székesgyház hűtőmágnesekkel és a még drágább, feltehetőleg emberölésre is alkalmas kulcstartókkal kicsit feldobta, de azt sajnos nem kaptam le.

Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket

Lezárásképpen következzen egy búcsúkép, melyet a székesegyház lépcsőinek tetején állva készítettem a térről. Szép, nem?

Photobucket

Megjegyzés a fotókhoz: szándékosan vettem le a felbontást 1024×768-ra, mert így nem tart egy óráig feltölteni őket Photobucketre, ráadásul jóval kevesebb helyet is foglalnak.

11 Responses to “Tuomiokirkko – Helsinki jelképe”


  1. 1 Benji
    február 8, 2009 - 8:42 du.

    “…ott sínylődök Elementary Finnish kurzuson…”

    Hohó, lebuktál! Mégiscsak tanulsz finnül is! Na ezt majd kéretik demenstruálni 😀
    Mellesleg nagyon élvezetesen írsz – de ez régóta tudjuk 🙂

  2. február 9, 2009 - 8:47 de.

    Most esett csak le, te FINNORSZÁGBAN vagy! O.o Az északi metál hazájában… Én a helyedben szereznék egy jófajta bakancsot, és ki sem mozdulnék a stadionokból és underground pubokból, egész nap a dallamos hörgésre tombolnék 😀 Hallod, most aztán nagyon irigyellek 😀
    Amúgy a város is szép… 🙂

  3. 3 atis
    február 9, 2009 - 4:32 du.

    Hát meseszép egy város. Hangulatos, őszintén szólva eddig fogalmam sem volt h hogy néz ki helsinki, eddig egy képet nem láttam róla élőbe. Az egyetem meg pláne nagyon szép.
    És ahogy Benji is mondta: idehaza be kell mutatnod majd a finn tudományod 😀

  4. 4 siklara
    február 10, 2009 - 6:30 du.

    Benji: Igazság szerint nagyon utálom, mert iszonyatosan unalmas és nagyon lebutítva tanulunk mindent a lehető legrosszabb könyvből (ezt egy itt élő, finn nyelvkönyveket ismerő magyar lány megerősítette), így egyre kevesebb értelmét látom az egésznek, és most hétfőn is ellógtam…
    Örülök, hogy élvezettel olvastad a fentieket, én rendszerint nem vagyok elégedett a végeredménnyel – de ezt régóta tudjuk. XD

    Manitu: Tudod, szerintem engem nagyon kinéznének az underground pubokból, mert nem vagyok az a húdekeményarc, mint egyes helyiek, akik mínusz 100 fokban is gond nélkül bagóznak szoknyában és pólóban a kocsmák előtt, meg hörögni is csak kínomban szoktam a vizsgaidőszak vége felé. Bakancsot azért hoztam… túrabakancsot. XD
    Meglepő módon egyébként az egyik könyvtáros srácot leszámítva eddig alig láttam eddig rockereket.
    Ahh, azért legalább egy Poets of the Fall koncertre el kéne jutni…

    Atis: Hidd el, nekem se nagyon volt lövésem róla, hová jövök. 😀 Mármint indulás előtt átfutottam pár útikönyvet, meg olvasgattam a neten, de persze a város egészen más, mint amilyennek előzetes kutakodásaim alapján képzeltem. 🙂

    A finn nyelvről majd írok egy bejegyzést, mert vicces (tele van k-val, és ez jóóóó), de ne számítsatok semmi komolyra, mert nem fogom egy finnugor szakos szakértelmével elemezgetni, hiszen nem nagyon értek hozzá.

  5. 5 LököttZsiráf
    július 28, 2009 - 10:45 de.

    Túrabakancs…. Hmm. Örülök, hogy Hesában laknak nem lusti magyarok is.

  6. 6 siklara
    július 28, 2009 - 6:16 du.

    Áhh, sajnos az utóbbi időben eléggé belustultam, az utolsó rendes túlélőtúráimat még gimisként tettem. :/

  7. 7 LököttZsiráf
    augusztus 2, 2009 - 7:24 du.

    Túlélő túra? Hmm… Csak a nagy horderejű túra a Túra? Ugye(?) nem.
    (Nekem nem is volt túlélő túrám….)

  8. 8 siklara
    augusztus 3, 2009 - 7:59 de.

    Nem, dehogy, csak még gimiben csináltunk elég kiadós nyári túrákat Erdélyben, a Kárpátokban és úgy mindenfelé az országban is hol bicajjal, hol gyalogosan, és egyik-másik igen embert próbáló volt, de épp ezért felejthetetlen is egyben. 😀 Ilyesmi 10-12 napos túrákat sajna azóta nem csináltam.

  9. 9 LököttZsiráf
    augusztus 3, 2009 - 4:44 du.

    Óóóó, tizen-napos túrák Erdélyben? :S De jó neked…. :(( Gyalogos-sátorcipelős vándortúrákhoz sajnos egészségileg alkalmatlan vagyok, a csillagtúra még csak-csak megy… Pedig a vándortúra az igazi! De hát mindenki olyan kalappal köszön, amilyen van. Az én környezetemben szinte csakis nyugdíjasok voltak, a fiataloktól meg különböző okok miatt én akartam idővel megszabadulni… Lökött vagyok, na.
    A helsinki magyarok meg… nem túraképesek. Tisztelet a kivételnek, mert azért akad.
    Vicces, de az egy év alatt két dolog kezdett el igazán hiányozni, a hegyi túrázás és a jóóó kis alföldi nyári zavatarok. (Lökött, tudod.)

  10. 10 siklara
    augusztus 5, 2009 - 11:33 de.

    Nekem is rég voltak már ilyen túráim… 😦 A Helsinki magyarok túraképességét nem ismerem, mi odakint is túrázgattunk a magunk módján, bár hosszú napokra már csak a suli miatt se tűnhettünk el.
    A lököttség sose baj, én is elég fura szerzet vagyok, nekem odakint leginkább a jó fűszeres magyar konyha hiányzott, mióta meg hazajöttem, a napi haladagomat hiányolom. 😀


Vélemény, hozzászólás?

Oldalak


