04
Sze
07

Tomb Raider Anniversary

undefined

Régi kedvencem a Tomb Raider sorozat (kb. a 3. részig …), az első rész pedig különösen a szívem csücske, hiszen az öreg 486-oson ez volt az első komolyabb játékom a Wolfenstein és a Prehistoric 2 után. Persze DOS alól indult, de ebben már ténylegesen 3D-ben lehetett ugrabugrázni, lőni és sokszor meghalni. És szaggatott, de mint az állat. Később persze végigvittem egy combosabb gépen is, hogy ne hang nélküli képregényként maradjon meg az emlékezetemben első komolyabb virtuális kalandozásom. Az első Tomb Raidernek hangulata volt az eszméletlen helyszíneknek és a sok belepakolt szellemes fejtörőnek hála, nem beszélve a rakat mitológiai referenciáról és esetenként mitológiákból előlépett dögökről. Igazi magányos kaland volt csupa felfedezésre váró, részletgazdag és kihívásokkal kecsegtető, önmagukat még véletlenül sem ismétlő pályán.
Most, 10 évvel később újra leülök, hogy végigvigyem a Tomb Raider 1-et, amitől valahogy viccesen érzem magam. Azonban ez a Tomb Raider legyen bár remake-je a dicső (és rongyosra játszott) első résznek, szerencsére a készítők vittek bele annyi kreativitást, hogy magamfajta veteránoknak is tudjon bőven újat nyújtani.
A történet a régi, a grafikusmotor teljes mértékben megegyezik a Tomb Raider Legend-ben használttal, de itt hála az égnek nem lehet bekapcsolni a nextgen funkciót, így most nem kell azt éreznem, hogy én és az öregecske ATI Radeon videókártyám már megint lemaradunk valamiről XD Az irányítást és Lara új mozdulatait szintén a Legend-ből emelték át, utóbbiakat nagyon ügyesen beleágyazták a némileg módosított és ráncfelvarrott régi pályákba, nagy örömömre lehet rengeteget kötélen lengedezni, falon futni, rúdon pörögni/mászni/egyensúlyozni és mindenféle átlag halandó számára kivitelezhetetlen falról falra ugrást előadni. Lara egyébként már nem ugrik helyből 4-5 métert (mint annak idején, mikor még az ő überelése volt a fő motiváló erőm atlétika edzéseken XD), ezt a részt és még pár egyebet realisztikusabbá tették. Szvsz ez a rész elsőre nehezebbnek tűnik a réginél (és az is), az ellenfelek nagyobbat csapnak és Lara is könnyebben meghal, illetve leáldozott a fekete lyukat rejtő kis hátizsáknak, amibe lazán belefért 150 medikit, a rakétavető és az MP5-ös mellett még egy valag fegyver töltényestül-mindenestül, meg az esetenként Lara méretű artifact-ek (emlékszik még valaki a TR 3 bazi kardjaira, amiket Indiában kellett holmi életre kelős szobrok kezébe pakolni?). Elsőre lazán bugnak hittem, hogy az ördögnek nem tudom felvenni a shotgun töltényeket, de egy külföldi fórum megvilágosított: Lara teherbírása le van korlátozva, pedig szerintem ha akkora mellekkel képes állandóan ugrándozni, lazán meghagythatták volna a megtölthetetlen táskát is, lol. Hogy a magamfajta szenvedélyes gyűjtögetőknek se nagyon sajogjon emiatt a szíve, lehet kúszni-mászni a titkos helyeken megbúvó kristályszerű valamikért, amiket összeszedve mindenféle marhaságot lehet unlockolni (képek, új rucik, anyám kínja), ezt a részt még nem próbáltam. A másik engem kicsit idegesítő dolog az, hogy mindent muszáj a készítők elképzelése szerint csinálni és hiába tűnik úgy, hogy van egy csalóka platform, amire szerintem lazán rá lehetne ugrani, ha a készítők ezt nem úgy gondolták, hősnőnk egyszerűen lecsúszik róla, már ha egyáltalán meg tudja közelíteni. A régi játékokban ilyen téren talán kicsit nagyobb volt az ugrabugrálási szabadság, ez pedig valamivel kötöttebb, ebben, de szerencsére a baromi gyorsan megszokható, kézreálló irányításban (meg a lenyúlt mozdulatokban, hehe) is eléggé az Ubisoft-féle Prince of Persia játékokra emlékeztet. Mindenki szídni szokta a régi TR-ek irányítását, meg hogy Lara ugrásait nagyon ki kellett centizni, nekem talán az a problémám, hogy leragadtam annál és még szokatlan ez a herceghez hasonlóan “rugalmasabb” Lara. Kicsit furcsa lehet először a checkpointokra épülő mentésrendszer is, vagyis hogy nem lehet minden megtett centit elmenteni, hanem mindig a legutóbbi checkpointhoz pakolódik vissza az előzőleg csúnya véget ért játékos, aggódni azonban nem kell, igen sűrűn vannak ilyen pontok.
Összességében minden kukacoskodásom ellenére ezt egy hihetetlenül jó remake-nek tartom. Jelenleg a St. Francis Folly nevű görög pályán bénázok és hihetetlenül jól visszaadja a régi játék hangulatát (akár az összes többi pálya), a feladványok és a kivitelezés is hozzák a régi színvonalat, esetenként még felül is múlják azt. Nincs is jobb, mint mikor bezavarjuk hősnőnket a Damocles feliratú kapun és utána kerülgethetjük a plafonról zubogó kardokat, vagy Poseidon gyönyörű termében pancsolhatunk egy egyszerűbb buksitörő megoldása közben. Igen, ezzel sikerült visszaállítani az Angel of Darkness nevű Tomb Raider játéknak szánt bug-gyűjtemény által erősen megtépázott hírnevet. Az amúgy is zseniális első résznek ez az igényes és újításokat is bőven magába foglaló feltámasztása bőven elég volt ahhoz, hogy rájöjjek, tombot réjdelni még mindig olyan jó!

8 Responses to “Tomb Raider Anniversary”


  1. szeptember 4, 2007 - 9:03 du.

    Játszani szeretnék vele én is, de valahogy nagyon nem visz rá mostanság a lélek, hogy PC-n játszak. Meg az egyéb okokat írtam priviben is XDDD
    Amúgy múltkor Drakanoztam (első osztályú TR klón, korát megelőző technikai megoldásokkal) de annyira bugzott és fagyott meg minden, hogy szerintem Starcraft 2-ig én max pasziánszozni fogok PC-n XD
    Gamecube-omra meg megveszem a TR: Legendet, amint lemegy az ára mondjuk 10 ezer ft alá… -__-

    Amúgy én is nagy TR fan vagyok, nekem a TR3 volt az első komoly PC-s 3D játék élményem, egy teljes nyáron át zúztam. Utána meg szép sorban a régebbi részeket is kinyomtam, mindegyik elég sokszor. A TR4 annyira már nem jött be, zavartak az újításai, de a történet rulz volt. Aztán a TR5 egy vicc volt, a megjelenése után 3 nappal már megvolt, 5 napra rá meg már ki is nyomtam XDDD
    Az Angel of Darkness pedig pár évre elvette a kedvem a témától. Amúgy szerintem tök feeling lenne ha a TR2-3 is kapna remake-et 🙂

  2. szeptember 4, 2007 - 9:04 du.

    Én sírva fakadok ha az előző hsz-om elveszett, ugye csak engedélyezni kell az adminpanelen??! T_____T

  3. szeptember 4, 2007 - 9:38 du.

    “ha akkora mellekkel képes állandóan ugrándozni”

    Megnyugtatlak, volt osztálytársamnak is volt legalább ekkora, és gond nélkül ugrándozott( azok a régi szép idők :D)
    Korekt leírás, lehet lekepom a gémet és végigtolom, bár nem vagyok valami nagy Lara fan(haverokkal ellentétben valahogy sosem éreztem különösebb vonzalmat ergy virtuálisan megalkotott bombázó iránt 😛

  4. 4 siklara
    szeptember 6, 2007 - 12:42 de.

    jaj, sorry mindenkitől a késői hsz-felkerülésekért, bekapcsolva felejtettem az “author must have a previously approved comment” részt és csak most vettem észre XD

    shearer: kb. tök ugyanígy ismerkedtem meg a Tomb Raider sorozattal, bár nekem a TR1 jött először, aztán utána az első komolyabb gépemen (Pentium II) a TR3, amit szintén rengetegszer végigtoltam, majd visszafelé haladtam és a második rész a LOL ötleteivel a kedvencem. Imádtam, mikor Lara a tengeri bázisos pályák utáni átvezetőben rávetődik a minitengeralattjáróra, hogy abba csimpaszkodva húzassa el magát Tibetig búvárfelszerelés és minden nélkül többszáz méteres mélységben XD A víz alatti hajóroncsos pálya meg végképp zseniális volt, mármint hogy egy tenger mélyén rohadó hajóroncs hemzseg a Lara életére törő izompacsirtáktól. Az ilyen dolgoktól csak még jobban szeretem a TR-eket, mindig vártam, milyen új abszurd meglepetéseket tartogatnak még (ld. a kínai pálya a semmiben lebegő zöld platformokkal, vagy a sárkányölés). Én is nagyon támogatnám a felújításukat, de nem hiszem, hogy Crystal Dinamics-ék ezt meglépnék, mert durván rókabőr szaga lenne. :\
    A TR 4-ben nem szerettem Lara új hangját és szvsz túl könnyű is lett, de a története a helyén volt, az Egyiptom téma meg egyébként is bejövős.
    Az Angel of Darkness egy félkész iszonyat, a Legend-et meg csak elkezdtem valamelyik vizsgaidőszakban, aztán elfelejtődött.

    A Drakan egy hatalmas játék, időnként ugyan erős kísértést éreztem a csalásra a nehézsége miatt, de az Erac révén beépített repülőszimulátor, az orkfoci (orkdarabokkal) és a léleklopó kard bőségesen kárpótolt XD Nekem nem voltak fagyások és bugzások sem, a grafikája meg tényleg elképesztő volt az akkori játékokkal összevetve. Sajnálom, hogy a folytatás csak PS2-re jött ki…

    atis: Hidd el, én sem vonzódok különösebben Larához, csak nagyon szeressem az élvezetes TPS-eket : )

  5. szeptember 10, 2007 - 6:03 du.

    Nekem is elsősorban XP-n fagy a Drakan, Win98-on nem volt vele még gond 😥

    Amúgy felraktam végül ezt az új TR-ert, és legnagyobb meglepetésemre teljesen korrekt mód fut! O_o Szóval miután kigyúgyultam az újra előtört Morrowind lázamból, akkor szerintem kinyomom. Csak haver szerint 30 nap után majd nem lehet elindítani. Az iso neve: r55-tra. Te/ti is ezzel toljátok vagy valami más verzióval?

    Amúgy meg no para, a rókabőrök korszakában élünk, szóval én nem írnám le a TR2-3 Annyversary edisönöket 😀

  6. 6 siklara
    szeptember 13, 2007 - 11:09 du.

    Nekem a Drakan idején még javában a Win 98 second ed. volt a gépen, ezen a másikon meg még nem szedtem elő.

    Micsodaaa?? 30 nap?! Annak nem örülnék, mert én is az r55-tra-t szedtem össze és most egy jó ideje hozzá sem nyúltam (mikor a Colosseumban simán szétvertek a gorillák, a téma pihentetése mellett döntöttem XD), meg időm se lesz rá… Arról nem is beszélve, hogy a reinstall előtt kiírtam, lulz.
    Egyébként a gépem hűtése félholt és ezért a bios-ban durván visszaállítódott a teljesítmény, hogy ne kapcsoljon le azonnal a túlmelegedéstől, így nekem néha kicsit szaggat, de nálam ez is a retroélmény részét képezi, elvégre anno a 486-oson NAGYON szaggatott az első rész XDD

  7. szeptember 17, 2007 - 3:15 du.

    Hát havernál ez volt a téma, nekem még elég sok hátra van a 30 napig. De próbáld ki. Azért én majd nézek valami más verziót után is. Szerencsére még nem írtam ki.
    Amúgy kipróbáltam, le is zúztam gyorsan az első pályát. Szép meg hangulatos, de egy kicsit túl lineáris. Meg a GC padhoz szokott kezemnek nagyon furcsa volt az irányítás de kezdek ráérezni. Amúgy nálam a második pálya már keményen szaggat időnként, remélem ez nem lesz általános jelenség, mert ki akarom nyomni 🙂

  8. augusztus 9, 2008 - 2:47 du.

    Most ps2-őn újra nyomom ezt a játékot és azt kell mondjam: ég és föld a játékélmény. Gamepaddal az irányítás SOKKAL kényelmesebb és hatásosabb. PC-n sosem jött össze a bulett time lövés, ps2-őn simán megy. Az egész játék valahogy gördülékenyebb és élvezhetőbb. Persze már PC-n is királyság volt, de azért így még jobb. Ha teheted akkor egyszer próbáld ki 😉


Vélemény, hozzászólás?

Oldalak


